העיצוב בתצוגה שבמרכז להנצחת חיילי אנז"ק בבאר-שבע משלב שיח בין סממנים, צורות ועיצובים שנעשו בהשראת ריהוט ביתי תקופתי באוסטרליה ובניו-זילנד ומקפיד על שפה נקייה ומינימליסטית העושה שימוש בחומרים מתכתיים. גם העיצוב הגרפי שואב את השראתו מהצבעוניות והשפה הגרפית המקובלת של ראשית המאה ה-20.

הביקור במרכז מבקש להביא את סיפור לוחמי אנז"ק בשלושה מעגלים עיקריים: הסיפור הכללי של הפרשים שנלחמו כה רחוק מהבית, הסיפור האישי של כל לוחם ולוחם והתמודדותו האישית עם הקשיים, והקרב על באר שבע, שנכבשה רק לאחר שהמפקדים, שניצבו ברגעי ההכרעה מול דילמה קשה,  הכריעו מה שהכריעו.

 

מבט מבחוץ

החולפים ברחוב שבו נמצא המרכז מזהים "התרחשות" כבר מבחוץ. הם יכולים להבחין בדמויות, פסלים של סוס ולידו פרש ושני לוחמים נוספים. פסלי הלוחמים והסוס מעוררים סקרנות ומזמינים את הבאים להתקרב אליהם.

על קיר המבנה מוצב לוח מידע גדול ובו צילום הפרשים מסתערים על באר-שבע. מתחת לתמונה, כמעין כותרת, מופיע ציטוט המתאר בצורה ציורית ומרגשת את ההסתערות. לצד התמונה מופיע כיתוב המספר בקצרה את סיפורו של קרב באר-שבע, שנערך ב-31 באוקטובר 1917.

עוברי אורח והמבקרים מוזמנים להצטלם עם הדמויות למזכרת.

 

הכניסה

מיד אחרי דלת הכניסה, ליד דלפק הקבלה, ניצב שולחן עגול המזכיר שולחן של פינת אוכל. על השולחן מודפסת מפת נתיב אנז"ק המתארת את האיגוף הגדול שעשו הלוחמים בחשאי במשך כשלושה לילות, בדרכם מגזרת עזה לבאר-שבע. כאן, כביכול, עוקבים בני המשפחה של הפרשים אחר מסעם. ליד השולחן תלוי לוח מידע המתאר את סיפור נתיב האנז"ק מעזה לבאר-שבע.

ליד דלפק הכניסה יכולים המבקרים "להתגייס" למלחמה. שני צגים מציגים כרזות אותנטיות, שקראו לתושבי אוסטרליה וניו זילנד להתגייס לצבא ולהילחם לצד הבריטים במלחמה הגדולה.

 

ארון התצוגה

ליד דלפק הקבלה נמצא ארון התצוגה. בצד הפונה לכניסה, מוצגים פריטים אותנטיים שנמצאו בשדות המערכה ממלחמת העולם הראשונה ובהם כפתורים ותג יחידה, בקבוקי בירה וארכופים. מוצגים מרגשים במיוחד הובאו מאוסטרליה ובהם החצוצרה של פלוגה ג', שבה ניתן האות להסתערות הפלוגה על באר שבע. עוד מוצגות רפליקות של ביגוד מאותם ימים.

ארון התצוגה מעוצב השראת ריהוט תקופתי והוא משלב מסכים אינטראקטיביים המאפשרים דפדוף ובחירת מוצג לקבלת מידע עשיר ומפורט יותר על המוצגים.

 

קיר מסע אנז"ק

בקו האופק, על הקיר שמול הכניסה מוצבים לוחות מידע גדולים המסמלים את התחנות העיקריות שעברו הלוחמים מיום גיוס עד כיבוש באר-שבע. המבקרים מלווים את הלוחמים מרגע הגיוס והאימונים, דרך ההפלגה למזרח התיכון, הכישלון בגליפולי, מצרים, הקרבות בסיני ובעזה עד כיבוש באר שבע.

לוחות המידע נעשו בהשראה דפים מאלבום תמונות ויומני זכרונות שכתבו הלוחמים. הלוחות כוללים מסכים המציגים תמונות מתחלפות וסרטונים מקוריים מאותם ימים.

צמוד לקיר מוצבים שולחנות וכיסאות מעוצבים בסגנון ראשית המאה ה-20 ובאמצעות צילומים ומסמכים אישיים נחשפים המבקרים לסיפורו האישי של לוחם אחד. המבקרים מצטרפים אליו מהיום שבו התגייס, מפליגים איתו למצרים, נודדים בסיני ובנגב ומקבלים ממפקדו את התיאור הדרמטי על הרגע שבו נהרג בקרב ונקבר בבית הקברות הצבאי הבריטי בבאר-שבע, ממש ליד מרכז המבקרים.

 

סיפורים קטנים מהמלחמה הגדולה

בקיר מול קיר מסע אנז"ק מספרות ארבע תחנות אינטראקטיביות שישה "סיפורים קטנים ממלחמה גדולה", סיפורי סמל המייצגים חלק מחוויותיהם של הלוחמים: חיי יום-יום ("מתגרדים בדרך לתהילה"), הקשר לסוסים (ה"סוסים נשארו מאחור"), התמודדות עם מחסור במים, הופעתו הראשונה של הטנק בזירת הלחימה בארץ ישראל, וחשיבותה של באר-שבע כמפתח לכיבושה של ארץ ישראל.

פרק מיוחד מוקדש לג'ורג' למברט, צייר המלחמה האוסטרלי, שמביא את רישומיו והתרשמויותיו מזירות הקרבות.

בפינת צילום מוזמנים המבקרים להצטלם על רקע צילום מהימים ההם, עם פרש אוסטרלי, במצלמה המדמה מצלמה תקופתית. הצילום נשאר למזכרת בחשבון הדיגיטלי של המבקר.

 

המיצג

ליד פינת הצילום נמצא "פתח בונקר", מאותם בונקרים שהקיפו את עזה. הפתח מוביל למעלית גדולה, שבה צופה קבוצת המבקרים במיצג אור-קולי, המספר את סיפורם של פרשי אנז"ק עד כיבוש באר שבע. לוחם ותיק מבקר עם משפחתו בבית הקברות הצבאי הבריטי שבבאר שבע, חולק כבוד לחבריו ותוך כדי כך מתואר מסע אנז"ק מאוסטרליה, דרך גליפולי לעזה ולבאר שבע.

המעלית עולה לאט לאט ובסיום המיצג, הפתעה: דלתות המעלית נפתחות והמבקרים מוצאים עצמם צופים ממרפסת על בית הקברות המרשים. השקט שאחרי הסערה. במרפסת מצטטת כתובת את אחד הכיתובים שמופיעים במצבתו של החלל היהודי סימור ון דה ברג: "כה רחוק מהבית, כה קרוב לאוהביו".

 

סיום מרגש

המבקרים יורדים בשקט מגרם מדרגות חיצוני ושבים למרכז המבקרים. כאן הם פוגשים לוח מידע על ועדת חבר העמים לקברי מלחמה, שהמרכז נמצא בשטחה. זה המקום לפגוש גם את צדו השני של ארון התצוגה ולהתבונן בחפצים מרגשים מעזבונם של הלוחמים ובהם לוח הנצחה שנשלח למשפחתו של לוחם שנהרג, יומנו האישי של לוחם ודיסקית הזיהוי של פרש שנהרג בקרב באר שבע ונקבר בבית הקברות שבעיר. גם כאן יכולים המבקרים להעמיק בידע באמצעות מסכי המגע.

נכתב ע"י דורון גומפרט ודליה פלק זגורי, מעצבי התוכן במרכז להנצחת חיילי אנז"ק

 

תפריט נגישות